Rodzicom zależy na tym, aby edukacja muzyczna dziecka była wszechstronna i rozwijała wszystkie talenty. Odkrycie, że pociecha przejawia talent muzyczny, to przełomowa chwila w życiu rodziny. Rodzice zastanawiają się, jak wspomóc rozwój muzyczny dziecka, czy zapisać je do szkoły muzycznej, ogniska muzycznego, czy może wystarczą zajęcia z rytmiki w przedszkolu. Wybrana forma edukacji muzycznej powinna dawać potomkowi radość i uczyć przez zabawę.
Od kiedy zacząć edukację muzyczną?
Prywatne szkoły muzyczne proponują zajęcia umuzykalniające już dla niemowląt. Grupa dzieci wraz z rodzicami przebywa na jednej sali, gdzie odbywają się zabawy z podkładem muzycznym. Jest to znakomita forma wspólnego spędzania czasu i „narodzin” wspólnej, rodzinnej pasji muzycznej. Profesjonalne zajęcia muzyczne można rozpocząć od 6 roku życia i zapisać dziecko do szkoły muzycznej. Pierwszym krokiem do rozwijania talentu muzycznego jest przesłuchanie i ocena predyspozycji przyszłego ucznia. Niefortunnie jest to nazywane egzaminem do szkoły muzycznej.
Decyzja o zapisaniu dziecka do szkoły muzycznej
Popularne jest przekonanie, że talent muzyczny dostaje się w genach. Dziecko umuzykalnionych rodziców, też interesuje się muzyką. Jest wiele przypadków znanych muzycznych rodzin, które potwierdzają powyższy pogląd. Często rodzicom – muzykom zależy, aby dziecko kontynuowało tradycję rodzinną. Zapisanie dziecka do szkoły muzycznej powinno być spełnieniem jego prośby i efektem entuzjazmu, jakie przejawia do muzyki. Dzieci lubią śpiewać, tańczyć, grać i dlatego warto rozwijać ten talent, o ile pociecha naprawdę tego chce, ma ochotę ćwiczyć i granie sprawia dziecku przyjemność. Zapisanie dziecka do szkoły muzycznej jest możliwe od 6 roku życia. Wcześniej można skorzystać z zajęć umuzykalniających przez prywatne szkoły muzyczne, które znakomicie przygotowują do nauki w szkole muzycznej i pozwalają zorientować się rodzicom w predyspozycjach młodego człowieka. Szkoła muzyczna to dodatkowy obowiązek, który trzeba godzić z nauką w szkole ogólnej i przygotowywać się do zajęć, sprawdzianów i egzaminów. To może być trudne dla dziecka które, choć lubi różnorodną muzykę, nie czuje entuzjazmu do profesjonalnej nauki muzyki.
Stresujące przesłuchanie
Szkoła muzyczna jest specyficzną placówką. Wstępując w progi szkoły muzycznej, trzeba wykazać się zdolnościami muzycznymi, które są sprawdzane podczas przesłuchania. Nie jest to egzamin, a jedynie ocena, czy dziecko poradzi sobie z nauką w szkole muzycznej. Wielu rodziców mówi o dniu przesłuchania jako o bardzo ważnym egzaminie, który ma potwierdzić, czy ich dziecko „jest dobre w muzyce”. Takie nastawienie prowadzi do stresu, co często uniemożliwia nauczycielom ocenę talentów dziecka. Obecnie trwa moda zapisywanie dzieci na różne dodatkowe zajęcia, co ma pomóc w kształtowaniu kompetencji społecznych i w osiąganiu sukcesów. W przypadku przesłuchania do szkoły muzycznej niepotrzebnie wywierana jest presja na dzieciach, typu: „musisz pokazać, że jesteś najlepszy/sza”. Szkoła muzyczna powinna być traktowana w kategorii dodatkowych zajęć, czegoś, co odpręża, daje kontakt z przedmiotem zainteresowań dziecka, uczy systematyczności w ćwiczeniach i panowania nad czasem wolnym. Nie każdy uczeń szkoły muzycznej będzie wirtuozem, ale większość pokocha muzykę, będzie się udzielała w tej branży w celach zawodowych lub jako hobby. Po szkole muzycznej jest większość aktorów, piosenkarzy, kabareciarzy. Wybrali różne drogi muzyczne, ale wszystkich łączy jedno – zamiłowanie do muzyki.
Zobacz koniecznie:
Oczekiwania wobec szkoły muzycznej
Badania potwierdzają, że umuzykalnianie ma duży wpływ na rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka. Lekcje w szkole muzycznej powinny spełniać oczekiwania dziecka i to uczeń musi być zadowolony ze swoich postępów. Szkoła muzyczna musi dawać radość z nauki i występów. Każdy wstęp, postęp w nauce gry na instrumencie lub śpiewu powinien być nagradzany dobrym słowem, pochwalą, wyrażeniem podziwu dla pracy dziecka. Zasada „płacę i wymagam postępów” może nie być adekwatna do możliwości ucznia. Szkoła muzyczna powinna dawać dziecku umiejętności, z których może być dumne i wyróżnić na tle rówieśników. Jest to także wielka praca ucznia, nauczyciela i rodziców. Od zaangażowania wszystkich zależą efekty tej edukacji. Najważniejsze, aby edukacja muzyczna nie zabiła entuzjazmu dziecka do grania, tańca, czy śpiewu. Dziecko, które kocha muzykę, będzie chciało ją poznać od poszewki. Od szkoły muzycznej należy oczekiwać indywidualnego podejścia do każdego dziecka, systematycznych postępów na miarę możliwości ucznia, doceniania starań młodego muzyka i realnej oceny jego umiejętności, ze szczególną uwagą na docenienie pracy i zaangażowania dziecka.
Edukacja muzyczna pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka, jest fantastyczną przygodą, daje wiedzę i umiejętności, które w grupie rówieśniczej są wyjątkowe. Nauka w szkole muzycznej powinna podnosić samoocenę dziecka, jego wiarę we własne możliwości i dawać radość z osiąganych postępów w grze na instrumencie.