Pozycjonowanie na YouTubie. Dynamiczna i efektowna gałąź SEO


Marketing i reklama /

Na pozycjonowanie filmów w serwisie YouTube możemy wywierać wpływ w podobny sposób, jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google https://www.wildmoose.pl. Pozycjonowanie filmów i pozycjonowanie stron różnią się jednak – odmienne są tak same czynniki rankingowe, jak i ich waga. Pozycjonowanie filmów na YouTubie to stosunkowo nowa i bardzo dynamiczna gałąź SEO. Wciąż łatwo w niej o szybkie rezultaty – nawet przy niskich budżetach.

Pozycjonowanie filmów a pozycjonowanie stron internetowych

YouTube to doskonałe medium marketingu i reklamy, korzystanie z tego serwisu może wywrzeć bardzo korzystny wpływ na wyniki sprzedażowe. Coraz więcej sklepów internetowych i innych przedsiębiorstw otwiera więc własne kanały na YouTubie. Mogą one zawierać tak materiały bezpośrednio omawiające określone produkty i usługi, jak i filmy informacyjne, w których przemyca się treści marketingowe. Samo regularne zamieszczanie filmów to jednak za mało – konkurencja w serwisie YouTube jest coraz bardziej wyraźna. Konieczne stają się więc działania SEO https://www.adamgrabowski.guru/specjalista-pozycjonowanie-seo/ , które w wielu aspektach przypominają pozycjonowanie stron internetowych w wynikach organicznych Google.

Samo klasyczne pozycjonowanie stron także zyskuje poprzez pozycjonowanie powiązanych z nimi filmów. Dobrze przygotowany materiał umieszczony na YouTubie może kierować na stronę internetową znaczny ruch. Umieszczanie materiałów filmowych na stronach jest czynnikiem rankingowym – podobnie jak umieszczanie na nich materiałów graficznych. Filmy nie muszą jednak znajdować się na naszym własnym hostingu, mogą to być także filmy zamieszczone w serwisie YouTube.


Ogólne zasady pozycjonowania filmów 

Coraz ważniejsza w SEO zasada content is king w pozycjonowaniu filmów na YouTubie sprawdza się szczególnie silnie. Skuteczne pozycjonowanie jakichkolwiek materiałów na YouTubie nie jest możliwe, jeśli nie są one atrakcyjne wizualnie i nie zawierają rzeczywiście informatywnych lub rzeczywiście interesujących treści. Zasada ta w mniejszym stopniu obejmuje pozycjonowanie stron – w pozycjonowaniu w Google ważniejsze są linki zewnętrzne oraz wewnętrzna optymalizacja strony. Algorytmy ustalające pozycję filmów w serwisie YouTube nie potrafią oczywiście rozpoznawać treści filmu.
Czynią to jednak same zainteresowane nimi osoby – ilość wyświetleń, ilość polubień i czas spędzony na oglądaniu filmów determinowane są przez jakość materiału. Tymczasem to właśnie wzorce zachowań użytkowników stanowią w przypadku serwisu YouTube główne czynniki rankingowe. Kluczem do pozycjonowania filmów jest więc zdobywanie wartościowego ruchu.


Czynniki rankingowe w pozycjonowaniu filmów na YouTubie

Możliwości umieszczania fraz kluczowych przy filmach są ograniczone – tym bardziej jednak trzeba starać się o ich rozsądne i skuteczne rozplanowanie. Frazy kluczowe, na których nam zależy musi zawierać przede wszystkim sam tytuł filmu. W tytułach filmów nie powinno się umieszczać polskich znaków i znaków interpunkcyjnych innych niż myślniki. Frazy powinny  zawsze występować w mianowniku (pozycjonowanie stron https://www.pozycjonowanie.poznan.pl/ dopuszcza natomiast w coraz większym zakresie odmienianie słów kluczowych). Inne miejsca, w których możemy umieścić interesujące nas słowa kluczowe to opis filmu, opis kanału, tytuł kanału, tagi zamieszczone pod filmem, tytuły playlist oraz dołączane do filmu napisy w języku polskim lub w językach obcych. Frazy zamieszczone w komentarzach nie wywierają prawdopodobnie wpływu na pozycję.

Najważniejszy czynnik rankingowy filmów na YouTubie to sama ilość wyświetleń. Istotna jest także ilość polubień, które zdobędziemy oraz ilość komentarzy (nie sama ich treść). Często stosowaną i wciąż skuteczną techniką jest sztuczne „nabijanie” licznika wyświetleń – YouTube dąży jednak do ograniczenia tego rodzaju praktyk. Do najważniejszych sposobów zwiększenia liczby wyświetleń filmu należy jego promocja na serwisach społecznościowych. Najbardziej istotny jest jednak content – film powinien być interesujący montażowo i graficznie, a jednocześnie przekazywać rzeczywiście użyteczne informacje o produktach.
Trzecia grupa czynników rankingowych to optymalizacja kanału i optymalizacja jakości filmów. Optymalizacja jakości jest oczywista: wyższą pozycję zajmują filmy w jakości HD, które są przy tym odpowiednio długie (co najmniej 10 minut). Optymalizacja kanału to przede wszystkim regularność w zamieszczaniu materiałów, stosowanie opisów i elementów graficznych (np. awatarów) oraz podział zamieszczonych na kanale filmów na playlisty.

Linki zewnętrzne w pozycjonowaniu filmów nie są bardzo istotne, także stanowią jednak czynnik rankingowy. Ogólne zasady link buildingu są identyczne jak te, które obejmują klasyczne pozycjonowanie stron. Linki zewnętrzne prowadzące do filmu powinny być więc nie tylko możliwie liczne, ale także wartościowe. Powinny więc znajdować się na tych stronach, które same zajmują wysokie pozycje w Google i które algorytmy Google uznają za „zaufane” (np. na stronach edukacyjnych i samorządowych). Warto, aby także tekst anchorów linków zawierał frazy, na których nam zależy.