Żegluga morska ma ogromny potencjał transportowy, który wykorzystywany jest przez wiele krajów na całym świecie. Wynika to z wielu zalet, które sprawiają, że dominuje on nad transportem lądowym lub powietrznym. Od razu warto zaznaczyć, że istnieje jedna poważna wada tego rozwiązania. Jest nim niewielka prędkość przesyłania towaru. Okazuje się, że jest to więc świetne rozwiązanie, gdy czas nie jest czynnikiem decydującym. Nadrabia się to za pomocą niskiej ceny.
Oczywiście jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to głównym powodem są pieniądze i podobnie jest w tym przypadku. Występują jednak również inne zalety. Dotyczą choćby możliwości transportowania bardzo dużej ilości towarów, a jednocześnie mogą mieć one duże gabaryty. Wszystko jest odpowiednio zabezpieczone i służą do tego choćby kontenery. Te muszą spełniać pewne warunki odnośnie budowy, które sprawią, że będą się one również wyróżniały odpowiednimi parametrami. To właśnie będzie głównym tematem tego artykułu. Jak powinny być zbudowane kontenery, żeby nadawały się do transportu towarów? To świadczy również o tym, że całoroczne kontenery mieszkaniowe również mają wysokie parametry trwałości. Które elementy w samej konstrukcji na to wpływają?
Trwały szkielet jako podstawa zapewnienia trwałości całej konstrukcji
Cała wytrzymałość rozpoczyna się od trwałej ramy. Jeśli ona będzie niskiej jakości, całość będzie narażona na uszkodzenia. Wszystko rozpoczyna się od wartościowego materiału. Musi to być jednak połączone z możliwie najniższą ceną. Okazuje się, że biorąc pod uwagę te dwa czynniki, najlepiej wypada stalowa konstrukcja. Rzeczywiście to ona jest najczęściej wykorzystywana do produkcji kontenerów. Nie jest to jednak wymóg, więc pojawiają się również inne materiały. Rama najczęściej zbudowana jest z profili stalowych. Oczywiście prostopadłościan powstaje z 4 belek dolnych, 4 górnych oraz dodatkowo z 4 słupków narożnych. Wszystkich elementów jest oczywiście znacznie więcej, ale sama rama sprowadza się do tych 12 profili.
Polecamy uwadze:
- sprzedaż kontenerów morskich https://www.balticon.pl/projekt-ue/
- wynajem kontenerów budowlanych https://ecocontainers.com/29-flat-rack
Dodatkowe elementy ramy
Ważnym elementem ramy jest również zastosowanie takich elementów jak gęsia szyja oraz kieszeń na widły. Pierwsze sprowadza się do zastosowania dodatkowych belek wzdłużnych. Stanowi to pewnego rodzaju użebrowanie, które wzmacnia całą konstrukcję. Występuje to jednak przede wszystkim w przypadku kontenerów 40 stopowych i jeszcze większych. Głównym założeniem jest jednak obniżenie wysokości całej naczepy. Kieszeń na widły jest z kolei zazwyczaj stosowana w przypadku mniejszych kontenerów. Dlaczego jest ona bardziej przydatna w przypadku mniejszych rozmiarów? Rozwiązaniem jest to, że kieszeń przydaje się do przenoszenia kontenerów za pomocą wózków widłowych. Te i tak by się nie przydały w przypadku znacznie większych gabarytów. Najczęściej stosuje się je w przypadku kontenerów 12 calowych.
Podłoga, dach oraz ściany
Oczywiście profile stalowe oraz dodatkowe elementy to zaledwie szkielet. Koniecznie trzeba jednak zastosować dodatkowe powierzchnie, które stanowią podłogę, dach oraz ściany. Oczywiście wszystko musi być dokładnie sprawdzone w taki sposób, żeby zapewniać szczelność. Całość jest poddawana szeregowi testów, które ostatecznie są dowodem otrzymania wymaganych parametrów wytrzymałościowych. Sklejka kontenerowa stanowi specjalny materiał, który jest wykorzystywany do przygotowania podłogi kontenera.
Drzwi kontenerowe, czyli domknięcie kontenerów
Oczywiście najskuteczniejsze są dwuskrzydłowe drzwi. Pozwalają one na umieszczenie wszystkich towarów w środku, a później szczelne zamknięcie całego pudełka. W niektórych wariantach występują dodatkowe drzwi. Najczęściej w takiej sytuacji znajdują się one na bocznych ścianach, podczas gdy te podstawowe znajdują się na jednej z krótszych ścian. Bardzo ważne są specjalne rygle, które pozwalają na dodatkowe zabezpieczenie. Oczywiście drzwi są mocowane na zawiasach. Z kolei drążki są przymocowane do rygla.
Możliwość łączenia dodatkowych kontenerów
Transport morski będzie efektywny tylko wtedy, gdy kontenery będą ułożone na sobie. Oprócz tego muszą one znajdować się blisko na siebie, ale jednocześnie powinny być spięte, żeby nie dochodziło do dodatkowych ruchów. Kontenery zawierają naroża zaczepowe, które są podstawą w przypadku tych drugich łączeń. Mocowanie w tym przypadku odbywa się za pomocą łączników mostkowych lub łączników skrętnych. Ten pierwszy przypadek był najpopularniejszym w przeszłości, ale jest coraz częściej wypierany przez ten drugi. Tak naprawdę istota działania jest w tym przypadkach trochę inna.
Dodatkowe elementy budowy kontenera
Kontener często posiada również dodatkowe elementy. Należą do nich choćby charakterystyczne wyżłobienia, których celem jest ułatwienie prawidłowego uchwytu. Specjalne rowki wewnątrz znajdują się w każdym przypadku. Dodatkowo mogą jednak występować wyżłobienia mogą być dodatkowo umocowane w przypadku specjalistycznych zastosowań. Warto dodać, że wszystkie elementy muszą być wykonane zgodnie z rygorystycznymi unormowaniami prawnymi. W zasadzie każdy aspekt musi spełniać warunki, które są normowane choćby przez ISO.